ASSALAMUALAIKUM
Maaf dengan penggunaan kata ganti diri - AKU bagi mereka yang lebih tua.

Wednesday, May 5, 2010

Sekadar Renungan (:



Salam semua (:
1stly..just nk cuba sampaikan satu cerita yg i dapat
dr sorg kawan kat alexandria ni...

kisah nya macam ni...

Pada suatu hari datang satu malaikat kepada seorang lelaki tua lalu membawa lelaki itu berjalan2.....

Sampailah mereka kat satu tempat or bilik yang mana kat dalam tu ada ramai malaikat yang tengah sibuk loading packaging yang datang tanpa henti-henti...bak kata orang mmg busy la kalah pilihan raya...Hairan dengan keadaan yang tak pernah dilihat lelaki tua, lalu lelaki tu bertanya kepada malaikat yang bersama dengannya...

"Wahai malaikatku bilik apakah ini???" kata lelaki tua itu.

Jawab malaikat "Inilah bilik di mana semua permintaan manusia dari pelusuk alam dicatat dan dikumpulkan"...

"Masyaallah, Maha Suci Allah", ucap lelaki tua itu.

Kemudian mereka berjalan-jalan lagi hingga tiba di satu ruang yang lain. Ruang ni pun hampir sama dengan ruangan yang tadi. Ruang yang kedua ini juga besar dan penuh dengan malaikat yang sedang sibuk ke hulu ke hilir menghantar bungkusan. Bilik ni pun sama sibuknya dengan bilik yang tadi.

Lalu lelaki itu bertanya,"Wahai malaikatku bilik apakah ini???".

Lalu malaikat itu menjawab, "Inilah bilik di mana semua permintaan manusia diterima Allah lalu disebarkan ke muka bumi (yakni rahmat Allah terhadap setiap makhluk ciptaanNYA)"...

"Alhamdulillah", ucap lelaki tua itu dengan penuh rasa syukur.

Kemudian mereka berjalan lagi hingga tiba di satu ruang yang sempit dan hanya ada beberapa malaikat saja di dalamnya. Lelaki tua itu kehairanan lalu bertanya,

"Wahai malaikatku bilik apakah ini??? Sungguh sedikit malaikat yang berada di dalamnya dan tidak lagi sesibuk tadi"...

Lalu malaikat pun menjawab " Inilah bilik di mana semua kurnian Allah yang diberi diterima dengan rasa kesyukuran"..

Lalu lelaki itu terdiam dan lalu menangis dan merintih kerana sedih dengan sifat manusia yang suka meminta-minta tetapi lupa untuk mengucapkan syukur dan rasa terima kasih kepada Allah...

Apa iktibar yang kita boleh ambil dari kisah ini ialah:

1. Jangan lupa untuk mengucapkan "Alhamdulillah" di atas segala kurniaan Allah yang
telah Allah beri kepada kita walaupun kalau kita ucapkan atau tidak,
langsung tak memberi sedikit pun manfaat kepada Allah barang sebesar zarah pun
kerana kita tahu Allah bersifat Ar-Rahman dan sesekali tidak terkesan akan
makhluknya. Plus, Allah amat menyanyangi hamba-hambaNYA yang bersyukur di atas
kurnianNYA.

2. Kita hendaklah berasa syukur dengan segala kurniaan Allah yang telah diberikan
kepada kita dan jangan sesekali takbur dengan nikmat dan rahmat yang telah diberi

Semoga apa yang disampaikan ini menjadi iktibar kita semua (:

Like dan komen lah kalau suka :)

0 orang dah komen. Awak taknak ? :):