ASSALAMUALAIKUM
Maaf dengan penggunaan kata ganti diri - AKU bagi mereka yang lebih tua.

Wednesday, July 20, 2011

Batuk -.-''

Batuk ialah satu mekanisma refleks untuk mengeluarkan kahak dan benda-benda yang asing daripada saluran udara paru-paru. Maka itu, batuk begini membawa manfaat dan berlaku sekali sekala walaupun kita rasa sihat. Akan tetapi, dalam banyak keadaaan, batuk yang kerap dan serius akan menjadi satu beban yang menyusahkan dan bukan lagi mendatangkan manfaat terutamanya pada waktu malam. Batuk lazimnya diikuti dengan selesema.
  • Batuk berkahak atau bermanfaat ialah batuk yang menghilangkan gangguan dalam saluran udara yang disebabkan oleh kahak.
  • Batuk tidak berkahak (batuk tidak berlendir) ialah batuk yang umumnya disebabkan oleh tekak yang gatal dan yang lebih mengiritasikan daripada memberi faedah.
Terdapat 2 jenis persediaan bagi anda menghadapi batuk. Satu ialah jenis ekspektoran (Breacol) untuk batuk produktif dan satu lagi ialah jenis supresan yang biasanya diberikan oleh doktor di farmasi.

  1. Ekspektoran merangsangkan sereksi dalam saluran udara dan mempermudahkan pengeluarannya.
  2. Supresan membantu untuk melegakan batuk dengan bertindak terus terhadap pusat batuk di dalam otak.
Okay I drink this triple times a day -.-''

Tibatiba jadi macam wikipedia pulak aihh. Ni semua gara gara batuk yang menyerang aku 2-3 menjak nih. Haih, nak tido pun susah apatah lagi nak bernapas. Dengan kawan baik dia selesema duk join menginap kat badan aku ni ha. Breacol ni jelah ubat yang aku tengah makan setelah minum air masak bergelen gelen pun masih takda perubahan.

Tolonglaaa, tolonglaa, ada petua atau cara lain tak nak hilangkan batuk ni ? Anyone ? -.-''


Like dan komen lah kalau suka :)

4 orang dah komen. Awak taknak ? :):

syrupmasin said...

alaa nk hilang kan batuk makan banyak ice cream..makanan bergoreng..mesti oke punyee :)

Cik Zety said...

sure ke ? macam err. . . . takot dgrnya~

nur wahida said...

alalala...ciannya cik zety....mam madu 2 kali sehari sambil selawat 3 kali...:)

Cik Zety said...

huuu, okay, nak try nt. thnks taw wahida :)