ASSALAMUALAIKUM
Maaf dengan penggunaan kata ganti diri - AKU bagi mereka yang lebih tua.

Saturday, August 20, 2011

Kuih Lubang Idung. Pernah dengar tak ?

Holla guys dan girls :)

Amacam tajuk ? Mengancam tak ? Menggugat tak ? Haha. Tajuk nak over je. Tapi memang tajuk ada kaitan dengan entri kali ini. Nak tahu tak apa yang aku maksudkan ? Ni haa tengok gambar kat bawah ni :)

Ni adalah tepung yang dah diadun untuk 
membuat kuih macam tajuk entri :)

Pastu kena bentukkan macam gambar kat atas. 
Macam mangkuk laa lebih kurang.

Haa, tengok. Comel tak ? hihi. Lubang dia tak boleh besar sangat
dan tak boleh kecik sangat.

Bila dah siap, kena susun macam bentuk bunga.
Opah cakap WAJIB susun macam bentuk bunga 
so ikut jelaa. hihi. Ada yang tak bape nak molek
baru belaja buat laa katakan :P

Lepas tu masukkan bancuhan air gula dalam lubang tu.
Bubuh elok elok :)

Taraaa~ Dah siap pastu kena kukus dalam masa
beberapa minit tah. Yang penting kena
 guna alas daun pisang tau.

Haa, ni lah dia kuih lubang idung atau bahasa sopannya kuih cecemek. Sebut betul betul ye CE-CE-MEK. Aku taktahu la kuih ni berasal daripada mana tapi macam orang Perak je yang selalu makan kuih ni. huhu. Opah aku terel buat kuih ni tau. 

Dah jarang orang buat kuih ni dan susah laa nak jumpa. Rasa kuih ni manis dan liat liat sikit. Macam koci laa cuma koci ada inti kat dalam dia kan. Plus, kuih ni bentuk cam bunga kan? Hihi, kalau aku balik kampung opah mesti buat kuih ni tapi seriusly aku tak pernah jumpa lagi orang jual kuih macam ni kat mana mana.

Dan yang penting, nama kuih ni pun dah kontroversi kan? Haha, tapi opah suruh panggil kuih ni kuih CECEMEK. Takmo takmo panggil kuih lubang idung nanti takda sapa nak makan. Kuikuikuii~

Korang ada kuih yang jarang jarang orang makan tak ? :)


Like dan komen lah kalau suka :)

8 orang dah komen. Awak taknak ? :):

**::CIKNUURUL::** said...

rupe die bile dh siap cmne??,..melekat cmtu jgk ek,.then air gule tu?,..aishh,siyes xpernh tgk lg kuih ni,.unik!!,.

at least,dr sni CN knl jgk la kuih2 trdsional negeri lain ye dak,.ehhe,.tenQ for sharing,.nice one!,.

Marya Hana said...

kuih lobang hidong..? hahaha.
nak makan pon terbayang lobang hidong.. bulu hidong ke.. errr..

>.<

Amirah Suhana said...

cecemek...waaaaa menarik.haha.

Cik Zety said...

hehe. unikkan ? taknak try rasa ke ? sedap tahuu, manis je :) @**::CIKNUURUL::**

Cik Zety said...

marya, hahaha, nama je spesel. huhuu~ @Marya Hana

Cik Zety said...

nama menarik. rasa pun menarik :D@Amirah Suhana

Gadis Misteri said...

first time dngr. serius~

dian elleina said...

Tepung apa ya guna??