Simpan duit cara saya.



Assalamualaikum,

Dalam ramai-ramai yang baca Belog Cik Zety ni mesti ada yang tercari-cari cara apakah yang terbaik untuk simpan duit? Duit memang macam air kalau tak betul-betul guna. Duit ni dapat pegang sekejap je kalau lama sangat kat tempat-tempat macam shopping mall, tempat makan mahal-mahal dan banyak lagi. Hehe.

Okay, masalah ni bukan korang je yang alami. Semua orang akan alami. Malah, budak kecik umur 6 tahun tadika pun kalau mak dia bagi dia duit RM1 kalau terus beli aiskrim harga RM1 dah takda dah duit untuk simpan kan? Jadi, apa penyelesaiannya? Cara-cara atau teknik simpan duit yang betul? Macam mana?

Macam Zety, cara Zety simpan duit simple je. Mungkin korang yang masih tercari-cari cara simpan duit tu boleh la rujuk macam cara Zety ni. Takdelah nak kata cara ni berkesan 100% sebab the important point dalam menyimpan ni adalah KOMITMEN. Kalau korang commit dalam menyimpan ni, insyaAllah berkesan.

Pertamanya, bagi yang dah bekerja, daripada duit gaji tu, korang simpan la paling kurang 10% daripada duit gaji korang tu. Kalau tak banyak guna duit sangat simpan la 30% daripada duit gaji. Buat pembahagian macam ni :

Contoh : 
Gaji - RM1300
Simpanan - 10% daripada RM1300 = RM130 
                                atau
               - 30% daripada Rm1300 = RM390 (#RM400 digenapkan)
Belanja harian untuk sebulan - RM200 (anggaran)
Duit kecemasan - RM200
Sewa rumah/bilik - RM250 (anggaran)
Utiliti - RM50 (anggaran)
Kenderaan - RM200 (anggaran)

Jumlah : RM1080
Masih berbaki RM220 kan? 

Kalau simpan yang 30% daripada gaji tu mungkin jadi cukup-cukup so korang boleh kurangkan antara salah satu perbelanjaan di atas macam kurangkan belanja harian jadi RM150 ke? Kurangkan penggunaan elektrik dan air ke?

Macam, Zety, kalau dapat duit gaji. Zety akan terus simpan untuk bahagian simpanan tu cepat-cepat. Dapat gaji terus keluarkan duit dan simpan tempat lain yang susah nak keluarkan balik macam simpan dalam bank yang menggunakan buku bank bukan guna kad. Kan macam payah je nak keluar duit tu :P

Yang kedua, Zety amalkan simpan duit separuh-separuh dekat bank lain. In case dalam Bank A, duit dah takda, boleh la guna duit yang simpan dalam Bank B. Yang Bank C pulak Zety tak guna kad, guna buku bank so duit simpanan masa depan simpan kat bank ni hee :)

Dan lagi dalam misi menyimpan duit ni, Zety memang tengah usaha kuat sangat untuk kurangkan window shoping dan yang sejenis dengannya. Memang tak wujud pun window shoping sebenarnya T.T mesti ada barang nak beli jugak wuu tapi sekarang yay dah makin kurang keluar berjalan ke mall hehe. YES!

Zety pun amalkan untuk selalu masak dekat rumah, sebab kadang-kadang masak kat rumah ni lagi JIMAT, SEDAP (ehh?? :P) dan jugak BANYAK! Hehe, boleh tambah banyak kali dan makan banyak kali. Haa, makan ramai-ramai pun boleh sebab takkan nak masak sikit kan, membazir gas pulak :P

Zety pun dah kurangkan tengok wayang kat mall, selalunya tengok movie yang last-last keluar jugak kat Astro tu. Takpun layan je CSI petang-petang tu. Malam-malam layan drama pulak. Movie tu kalau kawan ada beli DVD pinjam je :P Lagi lepak, tengok movie sambil makan nugget hehe.

Dan akhir sekali, fikir seploh juta kali kalau nak beli something sebab kadang-kadang benda tu tak perlu pun tapi sebab MATA yang nak sangat, hati pun ikut je. Last-last end up benda tu jarang guna, or lagi teruk, tak guna langsung pun. Tapi kalau orang nak bagi itu takpeee. Hehe, rezeki jangan ditolak.

 
Yang penting kawal mata & hati :) *pic source from Google *

Sesungguhnya, rezeki itu adalah nikmat daripada Allah SWT untuk kita lebih bersyukur dan gunakan ke jalan yang betul. Till then, jumpa lagi next entri!

Thank you for reading :)







 

Comments

nanad said…
terbaiklah. boleh try ni ^^
Unknown said…
Hai... runsing kekurangan wang? Jom join sy buat biz double stem cell... income sehari blh mencecah rm 100- rm 1000++ dgn hanya bermodal kan rm 270.. jom2... watsapp 0194729052 / email : hidayahhisham09@gmail.com utk info... product ni diperakui kkm dan halal...saya juga ada statement pendapatan selama 6 hari :)
Jgn segan2 bertanye... mari2
Cik Lala! said…
nice sharing,,,memang dah lame pikir rape bahagian nk simpan duit,boleh try ni..
thanks! :)
jemputlah ke blog sy pulak ye...
slm perkenalan..
http://littlepinkbakawali.blogspot.com/
cik ungu said…
tips baik utk pettycash.


untuk yang ada wang dlm kuantiti yg banyak, patut dilaburkan. tapi masih ramai yg sayang duit takut habis.


untuk yang ada EPF, dari dibiarkan tak berusik sampai umur 5tahun, baik dilaburkan sebahagiannya dalam unit amanah. by the time nak bersara, dah ada simpanan lebih dari cukup untuk future plan sendiri dan anak-anak. :)


yang penting, patuh shariah dan diuruskan consultant yg amanah. :)


bagi yang ada akaun EPF tapi tak buat apape, digalakkan cuba sebelum lambat. :)

https://www.facebook.com/AlMashoorA (Perunding Unit Amanah)
Mrs Nurain said…
terbaiklah cik zeti :) Salam perkenalan ^^ http://msnurain.blogspot.com
Unknown said…
Assalamualaikum, saya Zimy dari Hong Leong Group nak offer anda satu plan untuk simpanan.

Plan ni namanya Wealth Plan. Kami akan jamin anda akan dapat pulangan yang tinggi setiap tahun selama 30 tahun, anda hanya perlu menyimpan selama 6 tahun sahaja.

Contoh, anda menyimpan RM100k setiap tahun dan kami akan beri anda sebanyak RM23k setahun.

Jika anda berminat untuk mengetahui lebih lanjut,
Sila hubungi no. 01136967672.
Unknown said…
Assalamualaikum, saya Zimy dari Hong Leong Group nak offer anda satu plan untuk simpanan.

Plan ni namanya Wealth Plan. Kami akan jamin anda akan dapat pulangan yang tinggi setiap tahun selama 30 tahun, anda hanya perlu menyimpan selama 6 tahun sahaja.

Contoh, anda menyimpan RM100k setiap tahun dan kami akan beri anda sebanyak RM23k setahun.

Jika anda berminat untuk mengetahui lebih lanjut,
Sila hubungi no. 01136967672.

Popular posts from this blog

Kalau putus tunang ada ke yang sambung balik ?

Me & Braces

6 Kelebihan 'Single Mingle'