#BRB : Cincin Lelaki


Hai, assalamualaikum!



Dalam sedar tak sedar, baru perasan lately blog ni satu bulan ada satu je post. Homaii, camna nak dapat BE kalau gini gayanya? :O Blame my laziness to the max yang telah menganggu-gugat tahap awesome belog ini. Oh yes, for me, my blog is awesome. Sangat. Behee.

Well, as the title written above, I'm about to share my experience dalam mencari cincin sang lelaki. Cincin sang lelaki ni ada macam-macam jenis woo. Tapi kena pandai lah cari cincin yang BOLEH dipakai oleh sang lelaki muslim. Untuk korang pembaca blog ni yang mungkin tak tahu, jenis cincin yang boleh dan tidak boleh, please refer below :

Memakai cincin menurut sunnah yang diperbuat daripada perak adalah harus bagi lelaki. Manakala bagi perempuan harus memakai cincin yang diperbuat daripada emas. Rasulullah SAW pernah memakai cincin diperbuat daripada perak sehingga baginda wafat. Baginda melarang memakai cincin emas sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh al-Tirmizi bermaksud:

"Rasulullah SAW melarang daripada memakai cincin emas".

Cincin suasa adalah campuran daripada dua unsur logam iaitu emas dan perak. Oleh kerana cincin suasa campuran emas lebih daripada perak maka ia dihukumkan emas dan haram dipakai oleh kaum lelaki. 

Menurut laporan Mesyuarat Panel Kajian Syariah JAKIM kali ke 31 pada 2-4 Oktober 2000 mengenai hukum memakai suasa bagi lelaki adalah HARAM.

Panel menasihati agar pengantin lelaki memakai cincin perak atau platinum.
"Halal bagi lelaki memakai platinum dan HARAM baginya untuk memakai emas putih & suasa (campuran emas). Bagaimanapun yang terpilih tetap perak bagi orang lelaki, kerana ia adalah sunnah Nabi SAW."

So, kesimpulannya boleh faham sendiri kan? Lepasni, nak laju-laju cari cincin perak laa untuk sang lelaki kesayangan. hiks. Nak tahu tak cincin pilihan hati yang macam mana? Meh nak tunjuk~


Macam ni cantik jugak, simple je, batu dia tersorok so taklah terjojol gituu.

For this pulak, suka bentuk batu dia tu. Charming sangat hehe.

Simple because less is more and lelaki sesuai la cincin macam ni :P

For all above, guess which one I would choose for my sang lelaki kesayangan? Jengjengjeng. Nantikan di post seterusnya bila dah beli nanti. Walaupun pada awalnya, beliau taknak pun cincin ni, tapi rasa macam nak bagi jugak sebab nak dia pakai cincin yang kita beli. Barulah so sweet kan~

Since, dah mula survey sikit-sikit untuk persiapan kaweng, I will share more laa on next post, boleh kan? Please bear with me :P

Till then, see you next post! Thanks for reading. Salam :)




Comments

Popular posts from this blog

Kalau putus tunang ada ke yang sambung balik ?

Me & Braces

6 Kelebihan 'Single Mingle'